Squash – 2/50 aktiviteettia vuonna 2018

Laji numero 2: Squash, eli kössi.

Tämä on sinänsä helppo, koska olen pelannut squashia pitkään säännöllisen epäsäännöllisesti. Koska kaikki aktiviteetit kuitenkin lasketaan, saatiin tästä yksi rasti lisää kuvitteelliseen ruudukkoon.

Squash on pallopeleistä ehkä suosikkini. Kenttä on suhteellisen pieni eikä pelissä pidä olla kokoajan juoksemassa paikasta toiseen, mutta tempo on tarpeeksi kova että syke nousee epämukavuusalueelle asti lähes jokaisella pallorallilla.

Pelitekniikasta en osaa sanoa juurikaan, ollaan pelattu samalla porukalla vuosia ja tyyliä kuvaa ehkä paremmin ’voima korjaa virheet’ kuin ’pallon taktinen sijoittelu’. Pelasinpa taannoin kaverin kanssa kenellä on mailapelit, etenkin golf, erittäin hyvin hallussa. Ainut erä missä keräsin pisteitä oli erä, jossa vastustaja pelasi väärällä kädellään. Hävisin silti.

Vaikka pelillisesti taso ei päätä huimaa, on squash mukavaa nimenomaan sen vauhdin takia. Tunti kuutiossa saa joka kerta paidan märäksi ja polttaa ainakin aktiivisuusmittarin mukaan 600-900 kilokaloria tästä 95+ kiloisesta kehosta.

Toinen hyvä puoli squashissa on muuten se, kuinka paljon paremmin peli kulkee jos pystyy keskittyä pallon lukemiseen ja sen lentorataan reagoimiseen. Reaktioiden pitää olla nopeita, mutta ennakoimalla on usein väärällä puolella kenttää. Se onnistumisen tunne joka tulee kun pystyy juuri ja juuri venyttämään seinää nuolevaan palloon on huikea.

Venyttämisestä puheenollen, ainut huono puoli kössissä itselleni on nopeat kiertoliikkeet ja kurottautumiset. Oma alaselkä on sen verran heikko, että piriformis-lihaksella on paha taipumus mennä aivan kivikovaksi pelisessioiden jälkeen. Tämä on helpottanut mitä enemmän olen pelannut ja huomioinut myös venyttelyn pelien jälkeen, mutta edelleen on aamuja kun sängystä nouseminen on lähes mahdotonta ilman hienovaraista suostuttelua.

Laji 2; squash purkissa. Seuraavaksi ollaankin sitten kesäisissä tunnelmissa keskitalvella Suomessa. Jos meri on jäässä, on surffattava sisällä!